LeerlijnenOp Speciaal Kindcentrum De Burcht werken wij met leerlijnen. Daarin staan de doelen van ons onderwijs beschreven. Een leerlijn is een opbouw van realistische tussendoelen, passend bij de leeftijd van leerlingen, die elkaar logisch opvolgen en leiden naar een einddoel. Voor een goede doorstroom naar het vervolg onderwijs moeten deze einddoelen gelijk zijn aan de startdoelen voor voortgezet onderwijs. Voor rekenen en taal zijn die doelen beschreven in referentieniveaus. De leerlijn beschrijft de doelen die behaald moeten worden. De leerkracht zorgt ervoor dat het leerstofaanbod maximaal is zodat alle leerlingen in de gelegenheid worden gesteld om deze doelen ook te halen. Omdat de leerlingen niet allemaal precies hetzelfde leren op hetzelfde moment zijn de leerrendementen op het moment dat ze gemeten worden ook niet allemaal precies hetzelfde. Daarvoor heeft De Burcht gekozen om de onderwijsarrange-menten binnen de Burcht uit te drukken in bandbreedtes van leerrendementen. Als de leerling zich binnen deze bandbreedte ontwikkelt voldoet hij aan de verwachting.
Vanaf groep 6 zijn de onderwijsarrangementen gekoppeld aan een uitstroomperspectief nl;
Dit arrangement is voor leerlingen die naar verwachting zullen uitstromen naar het VMBO-BBL met LWOO. Dit wordt het L arrangement genoemd. De leerlijn die bij het arrangement hoort is de basisleerlijn zoals die beschreven staat op de leerlijnkaarten met concrete tussendoelen waar de Burcht mee werkt. Per leerjaar is per vak beschreven aan welke tussendoelen dat leerjaar gewerkt wordt. Als de aangeboden leerstof ook behaald is aan het eind van het jaar, behaalt de leerling een leerrendement van 80%.
Dit arrangement is voor leerlingen die naar verwachting zullen uitstromen naar het VMBO-BK of GT (evt. met LWOO). Dit wordt het Verdiepingsarrangement genoemd. De leerlijn die bij het arrangement hoort is de basisleerlijn zoals die beschreven staat op de leerlijnkaarten met concrete tussendoelen waar de Burcht mee werkt. Daarnaast worden er extra doelen gesteld en/of worden er afspraken gemaakt over dispensatie in leertijd voor bepaalde vakken ten behoeve van andere vakken. Per leerjaar is per vak op de leerlijnkaart beschreven aan welke extra doelen dat leerjaar gewerkt wordt. (dit is nog niet gerealiseerd. In de groepen wordt nu per leerling bekeken aan welke extra doelen er gewerkt wordt.
Dit arrangement is voor leerlingen die naar verwachting zullen uitstromen naar het VMBO-BBL met LWOO, maar op dit moment nog onvoldoende leerrendement behalen. Door middel van extra aandacht, instructie en/of extra leertijd of materialen wordt gekeken of de leerling in staat is om hogere leerrendementen te behalen.
De leerlijn die bij het arrangement hoort is het L arrangement zoals die beschreven staat op de leerlijnkaarten met concrete tussendoelen waar de Burcht mee werkt. Per leerjaar is per vak beschreven aan welke tussendoelen dat leerjaar gewerkt wordt. Als de aangeboden leerstof ook behaald is aan het eind van het jaar, behaalt de leerling een leerrendement van 80%.
Dit arrangement is voor leerlingen die naar verwachting zullen uitstromen naar het Praktijkonderwijs. Dit wordt het P-arrangement genoemd. De leerlijn die bij dit arrangement hoort is de P-leerlijn zoals die beschreven gaat worden op de leerlijnkaarten met concrete tussendoelen waar de Burcht mee werkt.
|