Het OnderwijsElk kind is uniek en heeft eigen mogelijkheden. Wij stellen de specifieke instructie- en ondersteuningsbehoefte van elk individueel kind centraal. Dit is de basis van waaruit wij aansluiten bij het werken in de groep. Op de Burcht werken we met verschillende leerwegen om de kinderen zo goed mogelijk voor te bereiden op het vervolgonderwijs.
Het onderwijs op Speciaal Kindcentrum De Burcht is allereerst afgestemd op een aantal algemene leerling kenmerken. Bij veel kinderen zien we dat ze behoefte hebben aan extra of andere instructie, veel positieve bevestiging nodig hebben, bij het leren graag materiaal gebruiken, hun taak niet zo lang volhouden, praktisch ingesteld zijn en dat ze informatie het beste opnemen als het in kleine stapjes wordt aangeboden. Ze hebben veel herhaling van de leerstof nodig, vinden het moeilijk om aan het werk te gaan. Ook zijn ze vaak beweeglijk.
Ons antwoord Wij houden bij het onderwijs natuurlijk rekening met de problemen die veel van onze leerlingen ondervinden. We doen dat in de eerste plaats door de kinderen een goede en duidelijke structuur te bieden. In de tweede plaats door uw kind de nodige extra positieve aandacht en stimulans te geven. En in de derde plaats door aandacht te hebben voor het ontwikkelen van sociale vaardigheden.
De ochtenden op De Burcht verlopen via een vast ritme. 's Ochtends zijn de kinderen over het algemeen beter geconcentreerd en hebben ze meer aandacht dan later op de dag. Daarom geven we in de ochtend belangrijke vakken, waarin veel kinderen een achterstand hebben. Na de godsdienstles bespreken we met de kinderen de loop van de dag en krijgen de kinderen instructie voor rekenen, lezen en taal in de stamgroep of als dat voor het kind beter is in een aparte instructiegroep.
We proberen als team een zo duidelijk mogelijke structuur aan te brengen in de lessen. Pas als een kind zich veilig voelt kan zijn/haar zelfvertrouwen groeien. De leerkracht geeft gericht aandacht, laat zien wat het kind wél kan en stelt duidelijke grenzen waarbinnen het kind zelf dingen kan doen. Verder bieden onze leden van het zorgteam extra ondersteuning.
Ook proberen wij de sociale vaardigheden van de kinderen te ontwikkelen. Welk gedrag is gewenst en welk gedrag ongewenst. Daarbij werken we aan het zelfvertrouwen en besteden we aandacht aan de vraag: hoe vertrouw je een ander en hoe ben je zelf te vertrouwen? We werken met de kinderen veel aan omgangsvormen en helpen hen inzicht te krijgen in hun eigen gedrag. We hebben duidelijke gedragsregels en in alle groepen wordt aandacht besteed aan het bevorderen van de sociale vaardigheden van de kinderen.
Voor veel kinderen die op De Burcht onderwijs volgen geldt dat zij het beste leren door te doen. Gedurende het schooljaar staat er 2x per week thematisch werken op het rooster. De kinderen leren tijdens het werken in thema's zoveel mogelijk door te doen. De plannen voor ons onderwijs vindt u in ons schoolplan.
|