Informatie voor ouders van kinderenuit groep 7 of 8Als uw kind in groep 8 zit, komt de overstap naar het vervolgonderwijs in zicht. Om te bepalen welk schooltype het meest geschikt is, doet uw kind mee aan een eindonderzoek. Dit eindonderzoek bestaat uit 2 delen: het psychologisch onderzoek in november en het didactisch onderzoek in januari. De gegevens van beide onderzoeken worden vermeld in het Onderwijskundig Rapport (het OKR).
Onderwijskundig eindrapport De gegevens van het psychologisch en didactisch eindonderzoek worden gecombineerd met gegevens over het kind uit het leerlingvolgsysteem. Ook de wens van uw kind zelf en de wens van u als ouder weegt natuurlijk mee. Op basis daarvan maken we een onderwijskundig rapport en geven we een advies voor het soort vervolgonderwijs. Dit bespreken we met u op de ouderavond eind januari/begin februari. Het Onderwijskundig Rapport krijgt u vervolgens mee en kunt u inleveren bij de school voor voortgezet onderwijs waar u uw kind wilt aanmelden. Wellicht overbodig om te noemen, maar u dient zelf zorg te dragen voor aanmelding op de school van uw keuze!
Procedure eindonderzoeken groep 8/schoolverlaters In principe stromen de kinderen uit in het jaar dat ze 12 worden. Dit is meestal groep 8. Het kan ook voorkomen dat kinderen in groep 7 de overstap naar het vervolgonderwijs maken. Vaak betreft dit leerlingen die naar het praktijkonderwijs gaan. Deze kinderen hebben de leeftijd van 12 jaar bereikt en hun ontwikkelingslijn is zodanig dat ze vanuit groep 8 ook een advies voor het praktijkonderwijs zouden krijgen. Wij kiezen er dan vaak voor om die overstap in groep 7 te adviseren. De kinderen zijn dan vaak toe aan een vervolgstap en kunnen binnen het praktijkonderwijs veel meer praktische vaardigheden opdoen. We zullen dit tijdig met u overleggen als het voor uw kind van toepassing zou kunnen zijn. Uw kind doet dan al in januari mee met de eindtoets en krijgt eventueel een individueel psychologisch onderzoek. In overleg met u kiezen we dan de beste oplossing. Als het om overstap vanuit groep 7 gaat, wordt dit met de ouders eind groep 6 of na de eerste toetsweek in groep 7 besproken.
De schoolverlatersprocedure is als volgt: Oktober: Voor de schoolverlaters is het ‘toetsweek” de CITO toetsen voor spelling, begrijpend lezen, rekenen en technisch lezen worden gemaakt. Aan de hand van deze gegevens wordt een voorlopige uitspraak gedaan over het soort vervolgonderwijs (Pro of VMBO met LWOO). Dit wordt door de leerkracht met de ouders/verzorgers besproken. November: Psychologisch eindonderzoek door een extern bureau, namelijk ‘Eenheid Zorg’. De uitslag wordt middels een duidelijke brief aan ouders bekend gemaakt. Wanneer zij toestemming geven om de informatie met school te delen, zullen wij de uitslag i.c.m. met de leerresultaten en het functioneren bespreken. In november worden oudergesprekken gehouden, waarin met de ouders het voorlopig schooladvies besproken wordt. Ouders kunnen bij diverse scholen de open dagen bezoeken om een beeld van de scholen te krijgen.
Januari: In januari worden de CITO toetsen afgenomen. Als de uitslag van de toetsen verwerkt is, wordt door de orthopedagoog, IB ‘er en groepsleerkracht een eindadvies geformuleerd.
Januari/Februari: Oudergesprekken waarin met de ouders het definitieve schooladvies besproken wordt.
Februari: Ouders melden hun kind aan op een school voor VO en geven dit door aan de leerkracht. De leerkracht vult het Onderwijs Kundig Rapport in.
April/Mei: De didactische eindtoest wordt afgenomen. Hiervoor maken de leelringen een digitale toets. Deze toets is adaptief, d.w.z. dat de vragen tijdens de toets aangepast worden aan het niveau van de leerling. Alleen wanneer de uitslag van de toets erg afwijkend is ten opzichte van het gegeven advies, zal het advies opnieuw bekeken worden.
Voorlichting voor de kinderen Met de kinderen bezoeken wij diverse scholen voor voortgezet onderwijs, zodat ze ook een beeld hebben van wat ze kunnen verwachten
|