Visie op ICT en digitale middelenBij het lesgeven en leren in De Burcht wordt er gebruik gemaakt van digitale media. Wij richten ons daarmee op kennismaking, zingeving, invulling en integratie in het onderwijs en het dagelijks leven. ICT in het onderwijs levert een belangrijke bijdrage aan het verhogen van het rendement: leraren kunnen meer doen in minder tijd en geven met meer plezier les; motivatie en prestaties van leerlingen nemen toe en ze kunnen beter worden ondersteund bij zelfstandig werken en samenwerkend leren.
Lesgeven is het waar het in de eerste plaats om draait in het onderwijs. De inzet van bijvoorbeeld educatieve software die een deel van de instructietaak van de leraar overneemt, maakt deze taak efficiënter. Leraren zijn echter ook veel tijd ‘kwijt’ aan taken buiten het daadwerkelijke lesgeven zoals registratie van absentie, toetsen nakijken, leerlingvolgsysteem en communicatie met ouders en collega’s. Een groot deel van die bijkomende taken zijn gedigitaliseerd, dit vraagt wel bepaalde competenties van de leerkracht.
ICT biedt mogelijkheden om lesstof op meerdere manieren aan te bieden, wat aantrekkelijker onderwijs oplevert. Door lesstof zowel visueel, auditief en interactief aan te bieden, leren leerlingen beter en meer. Zwakkere leerlingen hebben veel profijt van de herhalingsmogelijkheid die ICT met zich meebrengt. Voorwaarde is wel dat het goed ontworpen ICT-programma’s zijn die aansluiten bij het niveau van de leerling en de leerling stapsgewijs door de lesstof heen leiden. ICT vergroot de betrokkenheid van de (meeste) leerlingen. Leerlingen vinden het werken met ICT-toepassingen leuk en zijn daardoor meer betrokken bij de lesstof. Wel belangrijk is, dat ICT wordt afgewisseld met andere werkvormen. Anders treedt hier verzadiging op.
Smartboard In elk groepslokaal is een digitaal bord aanwezig. Dit smartboard is eigenlijk een levensgroot computerscherm wat bediend kan worden via de computermuis, maar ook m.b.v. de hand. De wijsvinger dient dan als muis. Dit bord gebruikt de leerkracht bij zijn lesinstructie. Steeds meer methodes hebben een digitale leerkracht assistent, die de instructie voor de leerstof via het web aanbiedt. De leerkracht kan een keuze uit deze instructie maken. Ook kan de meester of juf via een powerpoint of ander digitaal presentatieprogramma kennis overdragen. Ook de kinderen uit de bovenbouw kunnen gebruik maken van het bord bij bijv. hun spreekbeurt.
Computers in de school In alle groepen van de Burcht zijn meerdere computers aanwezig. Die zijn aangesloten op een netwerk. De computers worden ingezet bij vakken als rekenen, taal, woordenschat, spelling en lezen. Met behulp van de programma’s kunnen de kinderen op eigen niveau vaardigheden extra oefenen. Steeds meer methoden bieden leerlingsoftware aan waarin de kinderen de instructie van de leerkracht kunnen verwerken of leerstof kunnen oefenen. Voorbeelden: Veilig Leren Lezen, een oefenprogramma bij het lezen in groep 3 en 4. Taal Actief Woordenschat: een oefenprogramma waarin leerlingen een visuele uitbeelding van woorden kunnen bekijken. Ambrasoft, een oefenprogramma voor alle vakgebieden, waaronder ook RekenZeker, onze rekenmethode.
Het functioneren en technisch onderkomen van de ICT-apparatuur gebeurt onder verantwoordelijkheid van de systeembeheerder. |