Vakgebieden en Methodes
Godsdienstles We werken met de methode ‘Trefwoord’. Aan de hand van thema’s wordt met de kinderen nagedacht over wat in de Bijbel staat en wat we ervan kunnen leren. Als school willen we de Bijbelse normen en waarden in praktijk brengen. We vinden het waardevol om aandacht te besteden aan elkaars levensopvattingen en geloofsovertuigingen die gerespecteerd dienen te worden. We besteden aandacht aan feesten van andere godsdiensten en houden rekening met voorschriften die mensen naleven.
Kwink een methode voor sociaal en emotioneel leren Met ingang van het schooljaar 2016-2017 zijn wij op ‘De Burcht’ van start gegaan met de methode Kwink, een nieuwe methode voor Sociaal Emotioneel leren. ‘Kwink’ is een digitale methode. Daarnaast is het ook praktisch, leuk en altijd actueel. Met behulp van ‘Kwink’ oefenen de kinderen sociale vaardigheden. Sociale vaardigheden helpen je omgaan met jezelf en de ander. Kinderen die hun eigen emoties begrijpen en zich kunnen inleven in de ander, zullen minder snel ‘uit hun dak’ gaan, anderen kwetsen of pijn doen. Voor het oefenen van deze sociale vaardigheden is een veilige groep van belang. Daarom werken we de eerste weken van het schooljaar aan een groep waarin kinderen zichzelf kunnen zijn en waarin verstorend gedrag, denk aan pesten, niet voorkomt. ‘Kwink’ is de naam van onze nieuwe methode, maar ook van een digitale dierenwereld met dieren die op mensen lijken. Deze dieren beleven in animatiefilmpjes dingen die onze kinderen ook kunnen beleven. Daarnaast hebben we de ‘Kwink van de Week’, dat is een heldere leertip die de sfeer in de groep verbetert en gedragsproblemen voorkomt. Wij zijn als team heel blij met deze methode omdat we het belangrijk vinden dat er naast het schoolse leren ook aandacht is voor het Sociaal Emotioneel Leren! Wilt u meer lezen over onze nieuwe methode ‘Kwink’? Kijk dan op Kwink op school
Taalonderwijs Binnen het onderwijs zijn er vier vakken die belangrijk zijn voor de taalontwikkeling van uw kind, namelijk:
Binnen deze taalmethode is er ook uitgebreid aandacht voor de ontwikkeling van Woordenschat bij de kinderen.
Om te bepalen welk niveau uw kind heeft, toetsen we dit in ieder geval twee keer per jaar. Leesvaardigheid toetsen we met behulp van AVI-leestoetsen en de zogeheten Drie Minuten Test (DMT). Spellingsvaardigheid toetsen we door middel van het CITO spellingtoets voor speciale leerlingen. Begrijpend lezen toetsen we in de onderbouw met CITO begrijpend lezen voor speciale leerlingen. Daarnaast worden de toetsen Begrijpend Luisteren en Woordenschat gehanteerd. Voor lezen sluiten we zoveel mogelijk aan bij de toetsen van de methode Veilig Stap voor Stap en Estafette, daarnaast gebruiken we AVI en DMT toetsen.
Het is van belang dat uw kind leert lezen. Daarbij maken we onderscheid tussen het technisch lezen (uw kind moet vlot de woorden kunnen lezen) en het begrijpend lezen (uw kind moet ook begrijpen wat het leest en belangrijke informatie uit een tekst kunnen halen).
Voorlezen en samen lezen helpt de kinderen bij het leren lezen!
Schrijven Op de Burcht leren de kinderen het losse schrift met de methoden Schrijven leer je zo en Schrijven op maat. Wanneer kinderen later instromen en op de reguliere basisschool het verbonden schuine schrift hebben aangeleerd, wordt de methode Handschrift gebruikt.
Rekenen Binnen het rekenonderwijs besteedt de school middels de methode Rekenzeker aandacht aan rekenvaardigheid maar ook aan het ontwikkelen van (wiskundig/ rekenkundig) inzicht. We werken in instructiegroepen en de stamgroep aan sommen en inzichtvragen We toetsen twee keer per jaar om het niveau van uw kind te bepalen. We werken met methode onafhankelijke toetsen die verwerkt worden in een digitaal leerlingvolgsysteem Parnassys. De rekenvaardigheid wordt getoetst met behulp van de CITO rekentoets voor speciale leerlingen. De dagelijkse voortgang wordt getoetst met behulp van de methodetoetsen. Naast Rekenzeker hebben we andere vakken die met rekenen te maken hebben. Daarbij moet u denken aan o.a. klokkijken, inzicht in de tijd, rekenen met geld en meten en wegen.
Bewegingsonderwijs Alle groepen hebben twee keer per week bewegingsonderwijs. Hiervoor hebben we een vakleerkracht. De kleuters bewegen inclusief de gymlessen iedere dag minimaal twee keer. Hetzij door buiten- of binnen spel
Wereld oriënterende vakken Onder wereldoriëntatie verstaan we aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, verkeer en gezond gedrag. Bij het ontwerpen van de lessen gebruiken we de kerndoelen welke in thema's worden uitgewerkt. Op het rooster staat thematisch werken. De hele school werkt op één moment aan hetzelfde thema. De inhoud van de lessen wereldoriëntatie en creatieve vorming worden daarop afgestemd. Bij het kiezen van een themaonderwerp komen de verschillende vakgebieden aan de orde en zijn het geen losse vakken meer, maar vormt het één geheel. Ook de lessen creatieve vorming worden afgestemd op het thema.
Expressievakken Muziek, tekenen, techniek, drama en andere creatieve werkvormen komen aan de orde tijdens het werken in thema's. Meestal verzorgt de eigen leerkracht de invulling samen met de vakleerkracht creatieve vorming en techniek. Tijdens het schooljaar wordt er extra aandacht aan expressie gegeven tijdens drie projecten: De Kinderboekenweek in oktober met aandacht voor presentatie d.m.v. drama, dans en muziek; in maart is er extra aandacht voor Beeldende vorming en in juni voor Cultuur.
Kunstzinnige Vorming: Elke week is er aandacht voor creatieve vorming. Drie maal per jaar staat tijdens projectweken een onderdeel van dit vakgebied centraal. Tijdens de Kinderboekenweek is dit dans, drama en muziek. Tijdens het schoolbreed project Beeldende vorming en aan het eind van het jaar Cultuur.
Burgerschapskunde Burgerschap is geen apart vak. Burgerschap zit verweven in ons lesgeven. Wij dagen de leerlingen uit om na te denken over hun rol als burger in Nederland. Bij burgerschap gaat het om de bereidheid tot en het vermogen om deel uit te maken van de gemeenschap én om daar actief een bijdrage aan te leveren. Als burger moet je je betrokken en verantwoordelijk voelen voor de maatschappij. De betrokkenheid en verantwoordelijkheid die je voor de gemeenschap moet voelen zien wij als een deel van de identiteitsontwikkeling. In onze school worden deze onderwerpen binnen diverse vakgebieden aan de orde gesteld. U vindt dit o.a. terug in onze wereldoriëntatievakken, ons godsdienstonderwijs d.m.v. Trefwoord, de sociale vorming d.m.v. de methode Kwink en binnen de thema’s die in de groepen 1 t/m 8 worden behandeld.
Verkeersles Met behulp van de digitale lessen van VVN wordt met de kinderen gesproken over veilig deelnemen aan het verkeer en kennis van verkeersborden en regels. In groep 8 wordt het verkeersonderwijs afgesloten met een verkeersexamen. Dit examen bestaat uit een theoretisch en een praktisch gedeelte.
Computers in de school (I.C.T.) In SKC De Burcht is voor elke leerling een Chromebook aanwezig. De Chromebooks worden ingezet bij vakken als rekenen, spelling, lezen en het werken in thema's. Met behulp van de programma’s kunnen de kinderen op eigen niveau vaardigheden inzetten en extra oefenen. Het functioneren en technisch onderkomen van de ICT-apparatuur gebeurt onder verantwoordelijkheid van de systeembeheerder. Ook heeft de school een eigen website www.burcht--ridderkerk.nl
Huiswerk Als uw kind de hele dag naar school is geweest, dan moet hij of zij zich thuis kunnen ontspannen. Wanneer u de kinderen toch iets wilt laten doen, dan zouden we het fijn vinden als u het lezen wilt stimuleren. Heeft u hier vragen over of wilt u suggesties wat uw kind thuis zou kunnen lezen, neem dan contact op met de groepsleerkracht.
Sommige kinderen krijgen extra oefenstof mee naar huis van de leerkracht, de remedial-teacher of de logopedist. In de hogere groepen (7 en 8) wordt huiswerk meegegeven met als voornaamste doel een goede voorbereiding op het vervolgonderwijs. |