Overgang – blijven zittenDe Burcht verzorgt onderwijs voor kinderen van 4 t/m 13 jaar. Het gaat niet alleen om kinderen die moeite hebben met leren, maar ook om kinderen die te maken hebben met faalangst, hyperactiviteit, autisme, aandachtsproblemen en andere gedragsproblemen. Ook zitten op De Burcht leerlingen met een zeer intensief arrangement. Dat zijn leerlingen die een zeer intensieve onderwijskundige, pedagogische of fysieke ondersteuning nodig hebben en wiens ouders de keuze maakten voor het speciaal basisonderwijs in plaats van een zogenaamde ‘clusterschool’. De intensieve zorg wordt op onze school verleend door klassenassistenten en remedial teachers en alle leerlingen met een zeer intensief arrangement worden begeleid door ambulant ondersteuners vanuit het samenwerkingsverband..
Op de Burcht is een kleutergroep. In deze groep zitten kinderen in de leeftijd van 4 t/m 7 jaar. Deze leerlingen hebben extra ondersteuning nodig om in de toekomst de overstap naar groep 3 te kunnen gaan maken. Zeer jonge kinderen worden aangemeld als ze de leeftijd voor de basisschool hebben bereikt, maar nog niet op een reguliere basisschool in groep 1 kunnen instromen. Vaak zijn ze in hun ontwikkeling jonger dan hun kalenderleeftijd. Deze kinderen worden door dan door de school waar ze aangemeld worden doorverwezen naar De Burcht. Het kan ook zijn dat een leerling die al in een kleutergroep van een reguliere basisschool zit wordt doorverwezen naar de kleutergroep van de Burcht. Binnen de bestaande kleutergroep komt deze leerling dan onvoldoende tot ontwikkeling en heeft hij meer ondersteuning nodig dan een reguliere basisschool kan bieden.
De oudere kinderen kunnen in een van de acht andere groepen terecht. Elke groep heeft een eigen leerkracht/ of twee leerkrachten (duobaan). In een zogenaamde stamgroep (de groep die tenminste een jaar bij elkaar blijft) zitten 12 tot 17 kinderen. In de onderbouw houden we het leerlingaantal iets lager dan in de bovenbouw. Vanaf augustus 2012 is in onze school een speciale groep voor kinderen die intensieve zorg en begeleiding nodig hebben In deze groep wordt met aanbieding van de leerstof en benadering van de kinderen rekening gehouden met hun specifieke onderwijsbehoefte. Voor alle kinderen op SBO De Burcht geldt: de leerkrachten stimuleren de leerlingen door geleide en begeleide leerervaringen, ze organiseren situaties waarbij kinderen zelfstandig kunnen werken, ontdekkend kunnen leren en eigen keuzen kunnen maken. Zo komen de leerlingen tot verdere ontwikkeling.
In de stamgroep zitten de kinderen wat betreft leeftijd bij elkaar en proberen we dit te koppelen aan de basisschoolgroepen. Dit betekent wel dat het niveau van de kinderen binnen de stamgroep kan verschillen. Daarom geven we de kinderen na de klassikale instructie als dat nodig is apart instructie op onderwijs/leerbehoefte. Verschilt het niveau van het kind zoveel met de groep dan is er de mogelijkheid dat het instructie ontvangt in een andere groep. Die groep is dan zijn of haar instructiegroep. Ook zullen de kinderen na de instructie niet allemaal hetzelfde werk maken. Ieder maakt werk op zijn niveau, waarbij kinderen die wel hetzelfde werk maken een groepje vormen. De stamgroepen worden jaarlijks opnieuw samengesteld. We kijken dan naar de leeftijd van het kind, het sociaal functioneren binnen de groep en naar welke instructie het kind nodig heeft.
Soms kan dat laatste resulteren dat een leerling in een andere stamgroep geplaatst wordt dan het jaar ervoor. In dat geval wordt dit altijd tijdig met de ouders besproken.
Weer naar de gewone basisschool? Zodra het goed gaat op De Burcht denkt u als ouders wellicht “mijn kind kan wel weer naar de 'gewone' basisschool”. Dat is geen regel, maar het komt wel voor. Uw zoon of dochter heeft kennis gemaakt met de voordelen van het heel kleinschalige van onze school en met een intensieve begeleiding. Hij of zij is daar soms voor langere tijd op aangewezen, maar in een enkel geval kan het toch voorkomen dat een leerling weer terugstroomt naar het regulier onderwijs. De Burcht zal waar zij kan hierin medewerking verlenen. |