LeerlingvolgsysteemOp Speciaal Kindcentrum De Burcht wordt gebruik gemaakt van het leerlingvolgsysteem ParnasSys. Van elke leerling wordt hierin een dossier bijgehouden. Met dit leerlingvolgsysteem wordt systematisch de ontwikkeling van alle leerlingen op alle leer- en ontwikkelingsdomeinen gevolgd, verzameld, geanalyseerd en geregistreerd. Deze gegevens gebruiken we om ons handelen op de leerlingen af te stemmen. Alle scholen van het SWV maken gebruik van dit leerlingvolgsysteem. Als een leerling op De Burcht komt worden de gegevens uit ParnasSys via een digitaal overdrachts dossier omgezet naar het leerlingvolgsysteem van De Burcht. Zo blijft de ontwikkelingslijn van de leerling ondoorbroken van groep 3 t/m groep 8. De gegevens die in het dossier opgenomen zijn:
Ook wordt per leerling het ontwikkelingsperspectief in ParnasSys opgenomen, zodat ook bij de toetsgegevens duidelijk is of de leerling zich volgens verwachting ontwikkelt.
Ontwikkelingsvolgmodel voor jonge kinderen (OVMJK) In de kleutergroep wordt de ontwikkeling van de kinderen geregistreerd in het Ontwikkelingsvolgmodel. Dit is een observatiesysteem waarin allerlei aspecten van de kinderlijke ontwikkeling in de vorm van ontwikkelingslijnen met ontwikkelingsfasen per halfjaar zijn uitgewerkt. Het instrument wordt gebruikt in de dagelijkse opvang en onderwijsleersituaties bij verschillende activiteiten en in gevarieerde situaties. Op deze manier brengen we in kaart waar de kleuter in zijn/haar ontwikkeling is. Maar tegelijkertijd stellen we ook tussendoelen vast voor de komende periode (op korte termijn) om zo de einddoelen op lange termijn te kunnen halen. Wat moet de kleuter leren de komende periode en op welke manier lukt dit het best. Het doel van JRK is om kinderen zover te brengen dat ze een goede start in groep 3 kunnen maken. Het Ontwikkelingsvolgmodel voor de jonge kinderen is gericht op de volgende domeinen:
Voor elk kind wordt het OVMJK 3x per jaar, aan het eind van elke periode ingevuld. Deze gegevens worden, samen met de gegevens van toetsen, gebruikt om de doelen voor de nieuwe periode te plannen. Deze gegevens bij elkaar geven een goed beeld van de ontwikkeling van de leerling en worden tijdens de ouderavonden met de ouders besproken. Beide leerlingvolgsystemen worden verwerkt in een beveiligde omgeving en zijn alleen toegangelijk voor geautoriseerde werknemers. Dit om de privacy van de leerling te beschermen. De ouders kunnen op aanvraag het digitale dossier inzien. Zij hebben recht op inzage in het dossier en kunnen afschriften krijgen van onderzoeken die (na overleg met ouders) door de school zijn uitgevoerd. |