Sociaal-emotionele ontwikkelingVoorwaarde voor een goed functioneren is een veilige en vertrouwde omgeving. Om die te creëren is de Sociaal Emotionele Ontwikkeling heel belangrijk. We besteden daarom aandacht aan de vraag: hoe vertrouw je een ander en hoe ben je zelf te vertrouwen? We werken met de kinderen veel aan omgangsvormen en helpen hen inzicht te krijgen in hun eigen gedrag. We hebben duidelijke gedragsregels en in alle groepen wordt aandacht besteed aan het bevorderen van de sociale vaardigheden van de kinderen.
Sociaal Emotionele Ontwikkeling: Samen Sterk Een goede schooltijd begint met een leuke sfeer in de klas en betrokken ouders. In de eerste vier weken na de zomervakantie geeft SKC De Burcht daarom extra aandacht aan groepsvorming en oudercontact, want samen staan we sterk.
Waarom de Samen Sterk? De eerste weken van het schooljaar zijn belangrijk voor een groep. Als er meteen een goede sfeer ontstaat is dat prettig voor leerlingen, leerkrachten en ouders. Het is de basis voor een fijn schooljaar! Samen Sterk helpt hierbij. Alle groepen gaan daarom de eerste vier weken volgens deze methode aan de slag.
Wat gebeurt er door Samen Sterk? De groep maakt eigen positieve groepsregels. Leerlingen doen dit samen met hun leerkracht. Voorbeelden zijn: elkaar helpen, goed luisteren en aardig zijn voor elkaar. Deze regels hangen in het lokaal en worden regelmatig besproken in de groep. Elke dag doet de groep energizers, dit zijn spelletjes om te oefenen met samenwerken, luisteren en problemen oplossen. De leerkracht geeft het goede voorbeeld en de leerlingen krijgen complimenten voor positief gedrag. Ook is er veel aandacht voor activiteiten waarbij goed samenwerken belangrijk is
Resultaten? Positieve groepsregels, een goede sfeer op school en betrokken ouders; dat is het concrete resultaat van Samen Sterk. Leerlingen reageren enthousiast op de Energizers en de groep praat regelmatig over de samen bedachte regels. De ouders worden in de eerste weken van het schooljaar uitgenodigd voor ‘omgekeerde tien minuten gesprekken’, de zogenaamde ‘Vertel-me-je-Kind’- gesprekken. Ouders kunnen dan vertellen over hun kind en hun verwachtingen. Deze informatie is heel waardevol voor de leerkracht. Zo kunnen school en ouders samen zorgen voor een fijne schooltijd!
Samen Sterk in januari ‘De Burcht’ let natuurlijk het hele jaar op een goede sfeer in de groep. Bovendien volgen na de kerstvakantie weer twee weken ,waarin het Samen Sterk gramma wordt uitgevoerd. In alle groepen wordt twee weken lang extra aandacht gegeven aan groepsvorming. Dit gebeurt opnieuw met Energizers en opdrachten om samen te werken. Op deze manier wordt de onderlinge band hechter en is er meer begrip voor elkaar.
Naast Samen Sterk hanteren wij de methode Kwink Deze methode beoogt het bevorderen van de zelfkennis en de sociale vaardigheid van de leerlingen: leerlingen krijgen inzicht in de manier waarop hun emoties invloed hebben op hun eigen functioneren. Daardoor worden ze vaardiger in het omgaan met anderen en probeert de methode verstorend en pesten te voorkomen, waarbij een groepsbrede, preventieve aanpak gehanteerd wordt. Zo bevordert deze methode de onderwijskundige en opvoedkundige processen in de groep. Deze methode hanteert ook de ‘Kwink van de Week’, dat is een heldere leertip die de sfeer in de groep verbetert en gedragsproblemen voorkomt. Wij zijn als team heel blij met deze methode omdat we het belangrijk vinden dat er naast het schoolse leren ook aandacht is voor het Sociaal Emotioneel Leren! Wilt u meer lezen over onze nieuwe methode ‘Kwink’? Kijk dan op Kwink op school
Zien Daarnaast wordt met behulp van het programma ZIEN! de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling in kaart gebracht. De uitkomsten brengen we in kaart en stemmen het pedagogisch handelen hierop af. |