Zorgniveau's
Niveau 1: Goed onderwijs binnen de groep door de leerkracht De leerkracht is verantwoordelijk voor het geven van goed onderwijs in de groep. Onder goed onderwijs verstaan wij: "Het geven van onderwijs op zo’n manier dat alle kinderen hiervan profiteren." De leerrendementsverwachting die is uitgesproken in het ontwikkelings-perspectief is sturend voor het onderwijsaanbod in de groep. Gegevens die van belang zijn voor de ontwikkeling van de leerlingen zijn genoteerd op de groepskaart en dit wordt vertaald in het groepsplan. Centrale vraag is: " Wat heeft de leerling nodig om zich maximaal te kunnen ontwikkelen en op welke manier kan de leerkracht hier zorg voor dragen." Hierbij is het onderwijsleerproces van groot belang. Het onderwijsleerproces bestaat uit:
De leerkracht moet kennis hebben welke leerstofdoelen een leerling moet beheersen om zich binnen zijn mogelijkheden te ontwikkelen.
Hoeveel tijd heeft een leerling nodig om zich dingen eigen te maken. Het kan zijn dat de ene leerling het snel oppakt en dat een andere leerling veel tijd, instructie en oefening nodig heeft voordat hij het doel bereikt heeft. Binnen de les moet de leerkracht kunnen omgaan met deze verschillen. Om nog meer tegemoet te komen aan de onderlinge verschillen staat bloktijd op het rooster. In deze tijd krijgen de leerlingen meer onderwijstijd voor het vak waar ze het voor nodig hebben. Dit kan instructie zijn, maar ook tijd voor extra oefening. Effectieve leertijd is ook of de geplande onderwijstijd wel optimaal gebruikt wordt: We streven naar zo min mogelijk uitval van lessen, door leswisselingen efficiënt te plannen en op tijd met de lessen te beginnen.
Dit is de wijze waarop het reilen en zeilen in de groepen is georganiseerd. Welke regels zijn er binnen de groep, hoe heeft de leerkracht zijn les georganiseerd om de kinderen zoveel mogelijk in hun ondersteuningsbehoeften te voorzien. Hoe organiseert de leerkracht een leeromgeving waarvan alle kinderen voldoende van kunnen profiteren.
De leerkracht moet kennis hebben hoe de leerstof over te brengen op de leerlingen. Binnen een betekenisvolle, rijke leeromgeving leert een leerling beter.
De leerlingen leren het best wanneer ze zich veilig en begrepen voelen. Welke leerling heeft wat nodig om zich veilig en begrepen te voelen. In het SBO komt een aantal onderwijsbehoeften van leerlingen overeen. Zo wordt het onderwijs in kleine stapjes aangeboden, hebben de leerlingen meer tijd nodig om zich dingen eigen te maken, is het van belang dat er een sfeer in de groep heerst waarin kinderen zich veilig voelen om nieuwe dingen te durven leren. Deze algemene onderwijsbehoeften worden niet genoteerd. De specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van leerlingen worden echter genoemd in het OPP en zijn terug te vinden in het groepsoverzicht.
De schoolcultuur is van invloed op alle activiteiten in het onderwijs. Het betreft de invloed van het gebouw en de omgeving tot en met de identiteit, houdingen en overtuigingen van mensen in de school. Het schoolklimaat loopt als een rode draad door de hele organisatie. Een gezond schoolklimaat is een klimaat waarin de leerlingen en de schoolmedewerkers zich prettig voelen en tot ontwikkeling komen.
Binnen de Burcht vormen klassenbezoek en intervisie op gebied van het onderwijsleerproces een vast onderdeel om met elkaar de kwaliteit te kunnen waarborgen.
Niveau 2: Extra zorg binnen de groep door de leerkracht Dit geldt voor:
Als de ontwikkeling achterblijft, wordt gekeken of deze leerling met intensivering van het onderwijs toch dezelfde doelen kan behalen. Dit kan door uitbreiding van instructie- of oefentijd. Bijvoorbeeld door beredeneerd inzetten van bijv. bloktijd. Intensivering van het onderwijs kan ook door gebruik te maken van specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van deze leerling.
Dit zijn leerlingen die zich, met extra uitdagingen, boven de basisleerlijn ontwikkelen. Er worden afspraken gemaakt over extra leerdoelen binnen de geplande tijd. Dit kunnen verdiepende doelen zijn, dit kunnen ook andere activiteiten zijn. Door beredeneerd inzetten van lestijd kan ook gekeken worden of de leerling met minder leertijd de gestelde doelen kan halen en op die manier tijd “over” heeft voor vakken waar hij meer aandacht voor nodig heeft. In het groepsplan is beschreven waarui de echte zorg voor deze leerlingen uit bestaat.
Niveau 3: Specifieke interventie door interne zorgspecialist Als een leerling zich ondanks intensief programma niet volgens verwachting ontwikkelt, wordt dit met ouders besproken en meldt de leerkracht deze leerling aan voor de leerlingbespreking. Dit kan zijn op gebied van:
Bij deze bespreking wordt gekeken naar mogelijke oorzaken, specifieke onderwijsbehoeften en op welke manier het onderwijs hierop beter afgestemd kan worden. De bespreking vindt plaats tussen leerkracht, ib-er, waar nodig kan een interne specialist gevraagd worden om bij deze bespreking aanwezig te zijn. Deze leerlingen komen in aanmerking voor extra hulp met begeleiding van interne specialist. Vaak wordt hiervoor een individueel plan opgesteld. Het kan zijn dat extra onderzoek hiervoor nodig is.
Uitvoering van dit zeer intensieve programma kan ook plaatsvinden binnen de groep of door een assistent. Voor technisch lezen en gedrag zijn al interventie programma’s binnen De Burcht in gebruik. Voor rekenen zijn er wel mogelijkheden, maar dit is nog niet praktisch uitgewerkt. Op het gebied van taal/spelling is dit nog in ontwikkeling. Voor rekenen gaat (de) rekencoördinator dit schooljaar aan de slag om interventie voor rekenen op niveau 3 binnen de Burcht handen en voeten te geven.
Niveau 4: Doorverwijzing naar externe specialist Als ondanks alle interventies binnen De Burcht de ontwikkeling van de leerling stagneert en de school handelingsverlegen is of als er vragen zijn over de ontwikkeling van de leerling, wordt de leerling, na overleg met ouders, besproken in het Schoolondersteuningsteam (SOT) en evt. doorverwezen naar Externe specialist voor onderzoek en diagnostiek
Het schoolondersteuningsteam bestaat uit: teamleider Zorg en Onderwijs, orthopedagoog, IB-er, leerkracht, schoolmaatschappelijk werk, en wordt waar nodig aangevuld met schoolarts of jeugdverpleegkundige, logopedist en ambulant begeleider vanuit Yulius. Als deze problematiek de onderwijszorg van De Burcht overstijgt wordt de betreffende leerling doorverwezen naar een andere vorm van onderwijs.
Een uitgebreide beschrijving van de organisatie rondom de zorg op SBO De Burcht vindt u in ons [noImage|NL|link;DWNLD;direct;101227|nvt|Zorgplan] |