Sociaal emotionele ontwikkeling
Voorwaarde om goed te kunnen functioneren is een veilige en vertrouwde omgeving. Dat geldt voor ieder mens, klein en groot. Om zo’n omgeving te creëren is de Sociaal-Emotionele Ontwikkeling heel belangrijk.
We gaan aan de slag met de vraag: hoe vertrouw je een ander en hoe ben je zelf te vertrouwen? We werken met de kinderen veel aan omgangsvormen en helpen hen inzicht te krijgen in hun eigen gedrag. We hebben duidelijke gedragsregels en in alle groepen besteden we aandacht aan het bevorderen van hun sociale vaardigheden.
Samen Sterk
Een goede onderwijstijd begint met een leuke sfeer in de groep en met betrokken ouders. In de eerste vier weken na de zomervakantie hebben we daarom extra aandacht voor groepsvorming en oudercontact, want samen staan we sterk.
Waarom Samen Sterk?
De eerste weken van het onderwijsjaar zijn belangrijk voor een groep. Als er meteen een goede sfeer ontstaat, is dat prettig voor kinderen, professionals en ouders. Het is de basis voor een fijn jaar! Samen Sterk helpt hierbij. Alle groepen gaan daarom de eerste vier weken volgens deze methode aan de slag.
Wat gebeurt er door Samen Sterk?
De groep maakt eigen positieve groepsregels. Kinderen doen dit samen met hun leerkracht. Voorbeelden zijn: elkaar helpen, goed luisteren en aardig zijn voor elkaar. Deze regels hangen in het lokaal en worden regelmatig besproken in de groep. Elke dag doet de groep energizers. Dit zijn spelletjes om te oefenen met samenwerken, luisteren en problemen oplossen. De leerkracht geeft het goede voorbeeld en de kinderen krijgen complimenten voor positief gedrag. Ook zijn er verschillende activiteiten waarbij goed samenwerken belangrijk is.
Resultaten?
Positieve groepsregels, een goede sfeer op het kindcentrum en betrokken ouders; dat zijn de concrete resultaten van Samen Sterk. De kinderen reageren enthousiast op de energizers en de groep praat regelmatig over de samen bedachte regels. De ouders worden in de eerste weken van het onderwijsjaar uitgenodigd voor ‘omgekeerde’ tienminutengesprekken, de zogenaamde ‘Vertel-me-je-Kind’- gesprekken. Zij kunnen dan vertellen over hun kind en hun verwachtingen. Deze informatie is heel waardevol voor de leerkracht. Zo kunnen we samen zorgen voor een fijne onderwijstijd!
Samen Sterk in januari
We letten natuurlijk het hele jaar op de sfeer in de groep. Die sfeer moet goed zijn en goed blijven. Bovendien volgen na de kerstvakantie weer twee weken waarin we het Samen Sterk programma uitvoeren. In alle groepen geven we twee weken lang extra aandacht aan groepsvorming. Dit gebeurt opnieuw met energizers en opdrachten om samen te werken. Op deze manier wordt de onderlinge band hechter en is er meer begrip voor elkaar.
Kwink
Naast Samen Sterk hanteren wij de methode Kwink. Deze methode beoogt het bevorderen van de zelfkennis en de sociale vaardigheden van de kinderen. Dat gaat over de vraag welk gedrag gewenst en welk gedrag ongewenst is. Wat we daarbij voor ogen hebben, staat in ons gedragsprotocol. We werken niet alleen aan het zelfvertrouwen, maar besteden ook aandacht aan de vraag: hoe vertrouw je een ander en hoe ben je zelf te vertrouwen? Verder krijgen de kinderen inzicht in de manier waarop hun emoties invloed hebben op hun eigen gedrag. Daardoor worden ze vaardiger in het omgaan met anderen. Die omgangsvormen vinden we ook belangrijk. We hebben duidelijke gedragsregels en in alle groepen schenken we veel aandacht aan het bevorderen van de sociale vaardigheden van de kinderen. Met Kwink zetten we ook in op het voorkomen van pesten met een groepsbrede, preventieve aanpak. Zo bevorderen we met Kwink de onderwijskundige en opvoedkundige processen in de groep. Daarbij hoort ook de ‘Kwink van de Week’. Dat is een heldere leertip die de sfeer in de groep verbetert en gedragsproblemen voorkomt.
Wij zijn heel blij met deze methode omdat we het belangrijk vinden dat er naast het ‘schoolse’ leren ook aandacht is voor het sociaal-emotioneel leren! Voor meer informatie klikt u hier.
ZIEN!
Met het programma ZIEN! brengen we de sociaal-emotionele ontwikkeling van ieder kind in kaart. Op de uitkomsten daarvan stemmen we ons pedagogisch handelen af.