Woordenschat

De taalontwikkeling van peuter tot kleuter

Taal is belangrijk in alle facetten van ons leven. In iedere peutergroep zit gemiddeld een kind met een taalontwikkelingsstoornis en in het basisonderwijs kampt ongeveer 7% van de kinderen daarmee. Reden voor ons om aandacht te besteden aan taal. In onze vorige blog (https://www.pit-ko.nl/nw-26447-7-3711085/nieuws/woordenschat.html) hadden we het over taalontwikkeling van 0 tot ongeveer 2 jaar, nu richten we ons op die van peuter tot kleuter.

Vanaf 2 jaar

Vanaf 2 jaar begrijpt je peuter korte zinnen en gesprekjes. De woordenschat van je tweejarige bestaat uit ongeveer 20 woorden. De woorden die je kind kent zijn: papa, mama, baby, auto, hallo, dag, koek, eten, ja/nee en banaan/appel.

Wat kun je doen om bij je tweejarige de taalontwikkeling te stimuleren?

- Speel simpele en korte gezelschapsspelletjes zoals Nijntje Kiekeboe of kleurentorentje

- Zing veel liedjes met bewegingen erin

- Benoem en beschrijf plaatjes bij het voorlezen en stel open vragen waarop je kind kan reageren, maar houd deze wel simpel

- Lees regelmatig dezelfde boeken; je kind weet dan wat er komt en dit geeft zelfvertrouwen

- Geef je kind een speelgoedtelefoon; kinderen imiteren graag volwassenen en voeren met veel plezier hele gesprekken. Zo oefent je dreumes met verhalen vertellen.

Vanaf 3 jaar

Vanaf 3 jaar kan je peuter zelf een gesprek beginnen en komt het sociale contact met leeftijdsgenoten op gang. Ook wordt je kind steeds nieuwsgieriger. Om de taalontwikkeling te bevorderen, kun je vriendschappen en speelafspraakjes met leeftijdsgenootjes stimuleren. Creëer een moment op de dag, bijvoorbeeld tijdens het eten, waarop iedereen vertelt hoe zijn dag is geweest. Houd het simpel en vraag niet: ‘Hoe was je dag?’ maar bijvoorbeeld: ‘Met wie heb je gespeeld?’ of ‘Wat heb je vandaag geknutseld?’.

Vanaf 4 jaar 

Vanaf 4 jaar is de uitspraak van je kind al bijna helemaal goed en worden zijn of haar zinnen langer. Je kleuter gebruikt en begrijpt steeds meer abstracte begrippen en kan ook oorzaken aangeven (‘want’, ‘omdat’, ‘dat komt’). Wat kun je verder doen om de taalontwikkeling te stimuleren?

- Gebruik zoek- en kijkboeken om de passieve woordenschat te activeren; zo wordt de woordenschat van je kind productief  

- Lees voor zodat je kind nieuwe woorden passief tot zich neemt en stel gerichte, open vragen over een zoekboek

-Tijdens het spelen van spelletjes leert je kind ontzettend veel: strategie, tactiek, opkomen voor zichzelf, maar ook taal, vooral bij spelletjes waarbij veel gepraat wordt zoals kwartet, memory en pim-pam-pet.

Of je kind nu een baby, dreumes, peuter of ouder is: blijf vooral lekker veel voorlezen en veel zingen samen, want dat is het allerleukste wat er is!

Woordenschat peuter-kleuter Woordenschat peuter-kleuter