Wat maakt ons bijzonder?

Wat maakt ons bijzonder?

Onderwijs dat inspireert en verbindt

Bij De Burcht bieden we kinderen de structuur, ondersteuning en succeservaringen die zij nodig hebben om zich optimaal te ontwikkelen, binnen een christelijke en respectvolle omgeving.

Wat maakt ons bijzonder?

Als een kind naar de kinderopvang en/of het basisonderwijs gaat, is het niet altijd vanzelfsprekend dat hij daar tot en met groep 8 ook blijft. Kan een kind onvoldoende op weg worden geholpen of heeft hij meer ondersteuning nodig dan een school of kindcentrum hem kan bieden, dan kan het wenselijk zijn dat het kind de overstap naar ons kindcentrum maakt.

Onze christelijke identiteit is de basis van waaruit wij werken. Onze aanpak wordt gekenmerkt door:

  • voorspelbaar dagritme
  • gestructureerde ontwikkelomgeving
  • opdoen van succeservaring
  • consequent gedrag van onze professionals
  • eenduidige instructie
  • kleine ontwikkelstapjes
  • hulp bij plannen (leren leren)
  • beperken van prikkels vanuit de omgeving
  • aandacht voor gedrag (leren sociaal vaardig te worden).

We geven onderwijs in kleinere groepen van ongeveer 16 kinderen. Er is geen sprake van individueel onderwijs. Een kind kan op ons kindcentrum in principe dezelfde leerstof doorlopen als in het gewone basisonderwijs. We kijken alleen veel gerichter welke leerstof bij het kind past en zetten zijn ontwikkelmogelijkheden centraal. Door de gestructureerde omgeving bieden we ieder kind de veiligheid die hij nodig heeft om vanuit positieve ervaringen verder tot ontwikkeling te komen, te groeien in zelfvertrouwen en (weer) zicht te krijgen op zijn eigen talenten. Een goede samenwerking met ouders is hiervoor een voorwaarde.

Op De Burcht krijgen kinderen het ontwikkelaanbod dat bij hen past, gewoon waar het kan, speciaal waar het moet. Ieder kind heeft ontwikkelrecht, dus doen we er alles aan ieder kind de beste ontwikkelkansen te bieden. Dat is onze missie.

 

Ons pedagogisch klimaat

Wie willen kinderen opvoeden tot individuen die zelfstandig kunnen functioneren zodat zij zich in de huidige maatschappij op een goede wijze staande kunnen houden. Wij willen de kinderen leren zich verantwoordelijk te gedragen. Ons doel is te zorgen voor een zo'n goed mogelijk pedagogisch klimaat.

De startlijn voor ons werk wordt gevormd door de basisbehoeften van elk individu:

  • relatie (het gevoel hebben dat mensen je waarderen en met je om willen gaan)
  • competentie (het geloof en plezier hebben in eigen kunnen)
  • autonomie (het gevoel hebben zelf dingen te kunnen en zelf verantwoordelijk te zijn).

Deze behoeften zijn bij ieder mens aanwezig en moeten in eerste instantie gehonoreerd worden voordat er sprake kan zijn van motivatie om jezelf te ontwikkelen. Een tweede gegeven is dat mensen verschillen in talent, tempo en temperament.

Op ons kindcentrum houdt iedereen - professionals, kinderen en ouders - zich aan de volgende basisprincipes:

  • de omgang met elkaar is respectvol, we houden rekening met elkaar en zijn hulpvaardig
  • wij gaan zorgvuldig en netjes met materialen om
  • wij bewegen ons in en om het kindcentrum zonder onnodige overlast voor anderen.