Organisatie en aanbod — Lesaanbod en werkwijze
Onze lessentabellen geven globaal aan hoeveel tijd per week aan de vakken besteed wordt. Het gaat hier om gemiddelden die per leerjaar enigszins kunnen verschillen. U ziet dat de nadruk ligt op taal, lezen en rekenen. Onder iedere lestabel vindt u een korte uitleg van de onderwijstijd per vakgebied. De onderwijstijd van groep 4 loopt het eerste half jaar synchroon met groep 3, het tweede half jaar met groep 5 tot en met 8. Dit komt omdat we in beide jaarhelften een andere leesmethode gebruiken in die groep.
Lestabel kleuters
Godsdienstige vorming/dagopening/tijdsoriëntatie | 2,5 uur | 3/4 |
Rekenvaardigheden | 2,25 uur | 3 |
Spraak/taalontwikkeling | 3 uur | 3 |
Motorische ontwikkeling (gym) | 2 uur | 1 |
Motorische ontwikkeling (buiten)spel | 4 uur | 4 |
Expressievakken | 3 uur | 2 |
Sociale vaardigheid (methodeles) | 0,75 uur | 0,75 |
Gezond gedrag/samen eten/melk drinken | 1,25 uur | 5 |
Spelontwikkeling | 6,25 uur | 4,25 |
Totaal: | 25 uur |
Uitwerking lestabel kleuters
Godsdienstige vorming/dagopening (2½ uur)
We werken 4 keer per week uit de methode Trefwoord of uit de kinderbijbel. Dit gebeurt bij voorkeur aan het begin van de dag. Op maandag is er meer aandacht voor gesprekken/opening van de week etc. Tijdens de dagopening besteden we ook uitgebreid aandacht aan oriëntatie in de tijd.
Rekenvaardigheden (2¼ uur)
Vanuit methode: Met Sprongen Vooruit
- Oefenen van rekensituaties/tellen/rekenbegrippen met spelletjes (korte kringactiviteit ± 5-10 minuten)
- Introduceren van nieuwe rekenbegrippen en uitbreiden kennis over rekenbegrippen in kringactiviteiten (uitgebreide kring of groepsactiviteit ± 10-15 minuten).
- Symboolherkenning en meetkunde. Meten staat niet in Met Sprongen Vooruit, dit biedt de leerkracht apart aan.
Gynzy
- Resultatief tellen, seriëren, cijfer herkenning, kleuren en vormen.
- Geschreven rekentaal.
Spraak-/taalontwikkeling (3 uur)
Vanuit de map fonemisch bewustzijn/voorbereidend lezen van LIST
- Luisteren
- Zinnen en woorden
- Rijmen
- Klankgroepen
- Isoleren van klanken
- Synthese van klanken
- Analyse van klanken
- Manipuleren van klanken
- Letters aanwijzen
- Letters benoemen
- Letters in woorden
- Schrijven
- Klank-tekenkoppeling
- Elementaire leeshandeling
- Automatiseren van het leesproces
Vanuit LOGO 3000: mondelinge taal/woordenschat
Gespreksactiviteiten, kringgesprekken, voorlezen, vertellen en het navertellen van verhalen.
Motorische ontwikkeling/gymnastiek (2 uur)
De groep krijgt 1 keer per week 40 minuten gym van de vakleerkracht bewegingsonderwijs in het speellokaal. Daarnaast geeft de leerkracht nog een les in het speellokaal van 40 minuten. De overige tijd is nodig voor het omkleden.
Motorische ontwikkeling/buitenspel (4 uur)
Per dagdeel staan er 30 minuten (buiten)spel op het rooster, behalve op de twee dagdelen dat er ook gymnastiek is. Er blijven zeven dagdelen voor (buiten)spel over. Zover het weer dit toelaat spelen de kinderen buiten.
Expressievakken (3 uur)
Hieronder vallen tekenen, handvaardigheid en muziek.
Sociale vaardigheid vanuit methode (¾ uur)
We werken met Kwink. Daarnaast kunnen we ook gebruikmaken van ‘Een doos vol gevoelens’.Iedere les van Kwink wordt verdeeld over twee weken. In de eerste week maken de kinderen kennis met het onderwerp van de les en in de tweede week kijken we met elkaar hoe het met het betreffende onderwerp gaat in de groep. De les is per week verdeeld over 30 minuten en 15 minuten; het aanbieden van de les en een korte herhaling. Sociale vaardigheden is een vakoverstijgend ontwikkelingsgebied. Het wordt ook geïntegreerd op andere momenten in de groep.
Gezond gedrag/samen eten/melk drinken (1¼ uur)
Iedere ochtend zitten de kinderen met elkaar in de kring. We besteden aandacht aan gezonde voeding en samen eten.
Spelontwikkeling (6¼ uur)
Aandacht voor algemene ontwikkeling, verbeelden en uitspelen van dagelijkse situaties. Het leren kennen en begrijpen van de wereld. Het leren door middel van spel en samenspel. Hier komt samen het ervaren en gebruiken van taal en rekentaal/begrippen. Ook leren de kinderen sociale structuren (her)kennen.
Kinderen doen rekenactiviteiten met ontwikkelingsmaterialen, bouw- en constructiemateriaal. Ook komen rekenactiviteiten voor in de hoeken en tijdens spel. De taalontwikkeling van kinderen wordt gestimuleerd met verschillende ontwikkelingsmaterialen voor taal. Het op volgorde leggen van verhaaltjes en verschillende auditieve spelletjes.
Lestabel groep 3/4
Uren | Minuten | Kwartieren | |
Basisvaardigheden | |||
Rekenen/wiskune | 4,50 | 270 | 18 |
Technisch lezen/taal | 7,50 | 450 |
30 |
Taal overig en schrijven | 1,25 | 75 | 6 |
Bloktijd/flexibele tijd voor basisvaardigheden | 1,50 | 90 | 6 |
14,75 | |||
Godsdienstige vorming/dagopening | 1,25 | 75 | 5 |
Sociale redzaamheid/buitenspel | 1,25 | 75 | 5 |
Vaardigheden/burgerschap/verkeer | 1,25 | 75 | 5 |
Lichamelijke opvoeding/incl. lopen (1x gym) | 2,50 | 150 | 10 |
Sociaal-emotioneel leren (methodeles) | 1,00 | 60 | 4 |
Expressievakken | 0 | 0 | 0 |
Thematisch werken | 2,25 | 135 | 9 |
Maken en ontdekken | 0,75 | 45 | 3 |
Engels | 0 | 0 | 0 |
Totaal: | 25,00 | 1500 | 100 |
Uitwerking lestabel groep 3-4
Godsdienstige vorming/dagopening (1¼ uur)
5 x 15 minuten. Elke dag beginnen we met de dagopening en godsdienstige vorming. Voor godsdienstige vorming werken we uit de methode Trefwoord. We starten de dag met gebed/evt. een lied en een korte inleiding op het thema van die dag. Op maandag is er meer aandacht voor gesprekken/opening van de week etc.
Basisvaardigheden
Vanuit de overheid is de regel gegeven dat minimaal 50% van de leertijd besteed moet worden aan de basisvakken.
Rekenen/Wiskunde (4½ uur)
3 keer per week staat er 1 uur rekenen op het rooster, 2 keer per week (op de dagen dat er gym is) zijn de rekenlessen 45 minuten. Er wordt op vaste tijden in instructiegroepen gewerkt aan de leerstofdoelen, voornamelijk uit de methode Wereld in Getallen.
(Voor)lezen/taal/spelling (8¾ uur)
Aanvankelijk lezen: 7½ uur = 450 minuten, dagelijks 90 minutenWe leren de kinderen lezen volgens de LIST-methode. Elke dag staat er 1½ uur lezen op het rooster. De dagelijkse lessen bestaan uit zes blokken:
Blok 1: Letters, leeshandeling, spelling 3 x 10 minuten
- Letters aanbieden met ondersteuning van spreekbeeld. Samen woorden bedenken, samen letter s schrijven, samen woorden schrijven.
Blok 2: Ondersteunend lezen hele groep 1 x 10 minuten
- Nieuwe woorden maar ook zinnen en teksten.
Blok 3: Duo-lezen 1 x 10 minuten
Blok 4: Zelfstandig lezen 1 x 10 minuten
Blok 5: Creatief schrijven 1 x 10 minuten
Blok 6: Luisteren (voorlezen) 1 x 15 minuten.
Taal overig (1¼ uur)
Hieronder vallen schrijven/spelling/woordenschat/begrijpend luisteren.
Bloktijd (1½ uur)
Bloktijd: 3 x 30 minuten is er verlengde onderwijstijd in de basisvakken taal, lezen en rekenen. Per kind spreken we af voor welk vak hij verlengde onderwijstijd krijgt en wat er tijdens deze tijd aangeboden wordt. Dit noemen we vaak laag 2: extra ondersteuning in de groep. Extra ondersteuning kan zijn extra oefentijd en/of extra instructietijd.
Lichamelijke opvoeding/incl. lopen (2½ uur)
2 keer per week krijgt de groep les van de vakleerkracht bewegingsonderwijs. Deze lessen zijn 45 minuten.Voor en na de gymles wordt 15 minuten gerekend voor omkleden en lopen van en naar het kindcentrum.Tijdens 1 les per week staat vooral sociaal gewenst gedrag centraal en worden vaardigheden met de kinderen geoefend met sport- en spelactiviteiten. We noemen dit Stop-Stoer-Doen. In de andere les staan vooral de verschillende doelen voor het bewegingsonderwijs centraal.
Expressievakken (½ uur)
De uren voor expressievakken zijn opgenomen in het thematische werken.
Thematisch werken (2¼ uur)
Dit omvat de vakken voor wereldoriëntatie en de expressievakken. Vanuit een betekenisvolle context werken we per thema aan de kerndoelen.
Sociale redzaamheid/buitenspel (1¼ uur)
In de ochtend wordt elke dag 15 minuten buitengespeeld. Als dit vanwege het weer niet kan, spelen de kinderen in de groepen. Aangeleerde sociale vaardigheden worden tijdens het buitenspel in de praktijk toegepast.
Sociaal-Emotioneel Leren (1 uur)
Vanuit de methode Kwink werken we aan doelen voor
Sociaal-Emotioneel leren (SEL).
Onder SEL-lessen vallen ook doelen voor seksuele vorming. Voor deze lessen maken we gebruik van de methode Kriebels in je buik; een digitale methode met een doorlopende leerlijn voor de groepen 1 tot en met 8. Het doel van de lessen is dat kinderen zich kunnen ontwikkelen tot personen die:
- respect hebben voor zichzelf en anderen
- zich bewust zijn van hun eigen en andermans gevoelens, wensen, grenzen, opvattingen en mogelijkheden
- steeds betere beslissingen kunnen nemen op het gebied van relaties en seksualiteit.
Tijdens een bouwoverleg worden deze lessen door de leerkrachten met elkaar voorbereid. Elke groep geeft gemiddeld zeven lessen seksuele ontwikkeling.
Gezond gedrag/samen eten/sociale vaardigheid/burgerschap
Na de eerste pauze is er een kort eetmoment met de kinderen en de groepsleerkracht in de groep. Tijdens deze activiteit is er aandacht voor sociaal en gezond gedrag.
Verkeer (½ uur)
1 keer per week staan er verkeerslessen op het rooster.
Maken en ontdekken (¾ uur)
1 x 45 minuten per week.
Lestabel groep (4)* 5/6
* als aanvankelijk leesproces is afgelopen en overgestapt wordt op TL en taalmethode
Uren | Minuten | Kwartieren | |
Basisvaardigheden | |||
Rekenen/wiskunde | 4,50 | 270 | 18 |
Taal/spelling/woordenschat | 4,50 | 270 | 18 |
Technisch lezen | 2,75 | 165 | 11 |
(Begrijpend) lezen | 1,00 | 60 | 4 |
Schrijven | 0,50 | 30 | 2 |
Bloktijd/flexibele tijd voor basisvaardigheden | 1,50 | 90 | 6 |
14,75 | |||
Godsdienstige vorming/dagopening | 1,25 | 75 | 5 |
Sociale redzaamheid/buitenspel | 1,25 | 75 | 5 |
Vaardigheden/burgerschap/verkeer | 1,25 | 75 | 5 |
Lichamelijk opvoeding/incl. lopen (1x gym) | 2,50 | 150 | 10 |
Sociaal-Emotioneel Leren (methode les) | 1,00 | 60 | 4 |
Expressievakken | 0 | 0 | 0 |
Thematisch werken | 2,25 | 135 | 9 |
Maken en ontdekken | 0,75 | 45 | 3 |
Engels | 0 | 0 | 0 |
Totaal: | 25 |
Uitwerking lestabel groep (4)* 5/6
Godsdienstige vorming/dagopening (1¼ uur)
5 x 15 minuten. Elke dag beginnen we met de dagopening en godsdienstige vorming. Voor godsdienstige vorming werken we uit de methode Trefwoord. We starten de dag met gebed/evt. een lied en een korte inleiding op het thema van die dag. Op maandag is er meer aandacht voor gesprekken/opening van de week etc.
Basisvaardigheden
Vanuit de overheid is de regel gegeven dat minimaal 50% van de leertijd besteed moet worden aan de basisvakken.
Rekenen/Wiskunde (4½ uur)
3 keer per week staat er 1 uur rekenen op het rooster, 2 keer per week (op de dagen dat er gym is) zijn de rekenlessen 45 minuten. Er wordt op vaste tijden in instructiegroepen gewerkt aan de leerstofdoelen, voornamelijk uit de methode Wereld in Getallen.
Taal/spelling en woordenschat (4½ uur)
3 keer per week staat er 1 uur taal op het rooster, 2 keer per week (op de dagen dat er gym is) zijn de taallessen 45 minuten. Er wordt op vaste tijden in stamgroepen gewerkt aan de leerstofdoelen, voornamelijk uit de methode Taal actief.
- Taal (gemiddeld 3 uur per week)Taal bestaat uit taalverkennen (grammatica), schrijven, spreken en luisteren. Dit alles komt samen in het onderdeel presenteren, zoals een spreekbeurt houden.
- Woordenschat (gemiddeld ½ uur per week) is extra, aanvullend op de taalmethode. Een rijke woordenschat helpt de kinderen de wereld om zich heen beter te begrijpen. Door het vergroten van hun woordenschat kunnen ze ook beter duidelijk maken wat ze bedoelen.
- Spelling (gemiddeld 1 uur per week)We werken met doelen vanuit leerlijnkaarten waarin de verschillende spellingscategorieën aan bod komen. De bovenstaande onderdelen (taal/spelling/woordenschat) zijn in leertijd verdeeld over blokken van 4 weken van 1 uur per dag:
Tijd in minuten | ||||
Week 1 | Week 2 | Week 3 | Week 4 | |
Maandag | 45 taal | 45 taal | 45 taal | 45 taal |
Dinsdag | 40 taal + 20 woordenschat | 40 taal + 20 woordenschat | 40 taal + 20 woordenschat | 20 taal + 20 woordenschat |
Woensdag | 40 taal + 20 spelling | 40 taal + 20 spelling | 40 taal + 20 spelling | 20 taal + 40 spelling |
Donderdag | 45 taal | 40 taal + 20 woordenschat | 45 taal | 20 taal + 20 woordenschat |
Vrijdag | 40 taal + 20 spelling | 40 taal + 20 spelling | 40 taal + 20 spelling | 20 taal + 40 spelling |
Technisch lezen (2¾ uur)
3 x 45 minuten en 1 x 30 minuten (op dag dat er gym is) en kinderen hebben ook tijd om zelf te lezen in de groep. Zij worden ingedeeld in een instructiegroep gebaseerd op het AVI-leesniveau dat ze behaald hebben. We werken met de LIST-methodiek.
Begrijpend lezen (1½ uur)
2 x 30 minuten per week met de methode Nieuwsbegrip.
Schrijven (½ uur)
We werken met de methode Schrijven in de basisschool. Er is aandacht voor het aanleren van een goed verbonden en duidelijk leesbaar schrift. Kinderen bij wie dit niet lukt of die op hun vorige basisschool het losschrift is aangeleerd, bieden we het losschrift aan.
Bloktijd (1½ uur)
Bloktijd: 3 x 30 minuten is er verlengde onderwijstijd in de basisvakken taal, lezen en rekenen. Per kind wordt afgesproken voor welk vak hij verlengde onderwijstijd krijgt en wat er tijdens deze tijd aangeboden wordt. Dit noemen we vaak laag 2: extra ondersteuning in de groep. Extra ondersteuning kan zijn extra oefentijd en/of extra instructietijd.
Lichamelijke opvoeding incl. lopen (2½ uur)
2 keer per week krijgt de groep les van de vakleerkracht bewegingsonderwijs. Deze lessen zijn 45 minuten.Voor en na de gymles wordt 15 minuten gerekend voor omkleden en lopen van en naar het kindcentrum.Tijdens 1 les per week staat vooral sociaal gewenst gedrag centraal en worden vaardigheden met kinderen geoefend met sport- en spelactiviteiten. We noemen dit Stop-Stoer-Doen. In de andere les staan vooral de verschillende doelen voor het bewegingsonderwijs centraal.
Sociaal-Emotioneel Leren (methodeles) (1 uur)
Vanuit de methode Kwink werken we aan doelen voor Sociaal-Emotioneel leren (SEL).1 keer per week wordt aan de doelen gewerkt met lessen uit de methode. De andere les kan gebruikt worden voor het werken aan doelen die naar voren zijn gekomen uit bijvoorbeeld de vragenlijst van ZIEN!. Hierover zijn afspraken gemaakt tijdens de groepsbespreking en de doelen zijn opgenomen in het groepsplan. De doelen zijn ook vakoverstijgend en worden tevens in andere lessen geïntegreerd en geoefend.
Onder SEL-lessen vallen ook doelen voor seksuele vorming. Voor deze lessen maken we gebruik van de methode Kriebels in je buik; een digitale methode met een doorlopende leerlijn voor de groepen 1 tot en met 8. Het doel van de lessen is dat kinderen zich kunnen ontwikkelen tot personen die:
- Respect hebben voor zichzelf en anderen
- zich bewust zijn van hun eigen en andermans gevoelens, wensen, grenzen, opvattingen en mogelijkheden
- steeds betere beslissingen kunnen nemen op het gebied van relaties en seksualiteit.
Tijdens een bouwoverleg worden deze lessen door de leerkrachten met elkaar voorbereid. Elke groep geeft gemiddeld zeven lessen seksuele ontwikkeling.
Sociale redzaamheid (1¼ uur)
In de ochtend wordt elke dag 15 minuten buitengespeeld. Als dit vanwege het weer niet kan, spelen de kinderen in de groepen. Aangeleerde sociale vaardigheden worden tijdens het buitenspel in de praktijk geoefend en toegepast.
Gezond gedrag/samen eten/sociale vaardigheid/burgerschap
Tijdens de lunch eten de kinderen en de groepsleerkracht met elkaar in de groep. Daarbij is er aandacht voor sociaal en gezond gedrag.
Maken en ontdekken (¾ uur)
1 x 45 minuten per week.
Thematisch werken (2¼ uur)
Dit omvat de vakken voor wereldoriëntatie en de expressievakken. Vanuit een betekenisvolle context wordt per thema aan de kerndoelen gewerkt.
Verkeer (½ uur)
1 keer per week staan er verkeerslessen op het rooster.
Lestabel groep 7/8
Uren | Minuten | Kwartieren | |
Basisvaardigheden | |||
Rekenen/wiskunde | 4,50 | 270 | 18 |
Taal/spelling/woordenschat/schrijven | 4,50 | 270 | 18 |
Technisch lezen | 2,50 | 150 | 10 |
(Begrijpend lezen) | 1,00 | 60 | 4 |
Schrijven | 0 | 0 | 0 |
Bloktijd/flexibele tijd voor basisvaardigheden | 1,50 | 90 | 6 |
14 | |||
Godsdienstige vorming/dagopening | 1,25 | 75 | 5 |
Sociale redzaamheid/buitenspel | 1,25 | 75 | 5 |
Vaardigheden/burgerschap/verkeer | 1,00 | 60 | 4 |
Lichamelijk opevoeding/incl. lopen (1x gym) | 2,50 | 150 | 10 |
Sociaal-emotioneel Leren (methodeles) | 1,00 | 60 | 4 |
Expressievakken | 0 | 0 | 0 |
Themaitsch werken | 2,00 | 120 | 8 |
Talentontwikkeling | 1,50 | 90 | 6 |
Engels | 0,50 | 30 | 2 |
11 | |||
Totaal: | 25 | 1500 | 100 |
Uitwerking lestabel groep 7/8
Godsdienstige vorming/dagopening (1¼ uur)
5 x 15 minuten. Elke dag beginnen we met de dagopening en godsdienstige vorming. Voor godsdienstige vorming werken we uit de methode Trefwoord. We starten de dag met gebed/evt. een lied en een korte inleiding op het thema van die dag. Op maandag is er meer aandacht voor gesprekken/opening van de week etc.
Basisvaardigheden
Vanuit de overheid is de regel gegeven dat minimaal 50% van de leertijd besteed moet worden aan de basisvakken.
Rekenen/Wiskunde (4½ uur)
3 keer per week staat er 1 uur rekenen op het rooster, 2 keer per week (op de dagen dat er gym is) zijn de rekenlessen 45 minuten. Er wordt op vaste tijden in instructiegroepen gewerkt aan de leerstofdoelen, voornamelijk uit de methode Wereld in Getallen.
Taal/spelling en woordenschat (4½ uur)
3 keer per week staat er 1 uur taal op het rooster. 2 keer per week (op de dagen dat er gym is) zijn de taallessen 45 minuten. Er wordt op vaste tijden in stamgroepen gewerkt aan de leerstofdoelen, voornamelijk uit de methode Taal actief.
- Taal (gemiddeld 3 uur per week)Taal bestaat uit taalverkennen (grammatica), schrijven, spreken en luisteren. Dit alles komt samen in het onderdeel presenteren zoals een spreekbeurt houden.
- Woordenschat (gemiddeld ½ uur per week) is extra is aanvullend op de taalmethode. Een rijke woordenschat helpt de kinderen de wereld om zich heen beter te begrijpen. Door het vergroten van hun woordenschat kunnen ze ook beter duidelijk maken wat ze bedoelen.
- Spelling (gemiddeld 1 uur per week)We werken met doelen vanuit leerlijnkaarten, waarin de verschillende spellingscategorieën aan bod komen.
De bovenstaande onderdelen (taal/spelling/woordenschat) zijn in leertijd verdeeld over blokken van vier weken van 1 uur per dag.
Tijd in minuten | ||||
Week 1 | Week 2 | Week 3 | Week 4 | |
Maandag | 45 taal | 45 taal | 45 taal | 25 taal + 20 spelling |
Dinsdag | 40 taal + 20 woordenschat | 40 taal + 20 woordenschat | 40 taal + woordenschat | 20 taal + 20 woordenscat |
Woensdag | 40 taal + 20 spelling | 40 taal + 20 spelling | 40 taal + 20 spelling | 20 taal + 40 spelling |
Donderdag | 45 taal | 40 taal + 20 woordenschat | 45 taal | 20 taal + 20 woordenschat |
Vrijdag | 40 taal + 20 spelling | 40 taal + 20 spelling | 40 taal + 20 spelling | 20 taal + 40 spelling |
Begrijpend lezen (1 uur)
2x 30 minuten per week met de methode Nieuwsbegrip.
Schrijven
We werken met de methode Schrijven in de basisschool waar het kan. Schrijven is geen apart vak meer, maar we bieden het wel aan kinderen voor wie dat nodig is. Schrijven wordt meer en meer geïntegreerd aangeboden tijdens andere lessen. We hebben aandacht voor het aanleren van een goed verbonden en duidelijk leesbaar schrift.
Technisch lezen (2¾ uur)
3 x 45 minuten en 1 x 30 minuten (op dag dat er gym is) en kinderen hebben ook tijd om zelf te lezen in de groep. Zij worden ingedeeld in een instructiegroep gebaseerd op het AVI-leesniveau dat ze behaald hebben. We werken met de LIST-methodiek.
Bloktijd (1½ uur)
Bloktijd: 3 x 30 minuten is er verlengde onderwijstijd in de basisvakken taal, lezen en rekenen. Per kind wordt afgesproken voor welk vak hij verlengde onderwijstijd krijgt en wat er tijdens deze tijd aangeboden wordt. Dit noemen we vaak laag 2: extra ondersteuning in de groep. Extra ondersteuning kan zijn extra oefentijd en/of extra instructietijd.
Lichamelijke opvoeding incl. lopen (2½ uur)
2 keer per week krijgt de groep les van de vakleerkracht bewegingsonderwijs. Deze lessen zijn 45 minuten.Voor en na de gymles wordt 15 minuten gerekend voor omkleden en lopen van en naar het kindcentrum.Daarnaast is er per week nog een beweegles vanuit talentontwikkeling waarin kinderen kunnen kiezen uit verschillende onderdelen.
Thematisch werken (2½ uur)
Dit omvat de vakken voor wereldoriëntatie en de expressievakken. Vanuit een betekenisvolle context wordt per thema aan de kerndoelen gewerkt
Verkeer (½ uur)
1 keer per week staat er verkeersles op het rooster.
Engels (½ uur)
1 keer per week staat Engels vanuit de methode Sterk Engels op het rooster.
Sociaal-Emotioneel Leren (methodeles) (1 uur)
Vanuit de methode Kwink werken we aan doelen voor Sociaal-Emotioneel leren (SEL).2 keer per week wordt aan de doelen gewerkt met lessen uit de methode. Daarnaast zijn de doelen ook vakoverstijgend en worden deze tevens in andere lessen geïntegreerd.
Onder SEL-lessen vallen ook doelen voor seksuele vorming. Voor deze lessen maken we gebruik van de methode Kriebels in je buik; een digitale methode met een doorlopende leerlijn voor de groepen 1 tot en met 8. Het doel van de lessen is dat kinderen zich kunnen ontwikkelen tot personen die:
- respect hebben voor zichzelf en anderen
- zich bewust zijn van hun eigen en andermans gevoelens, wensen, grenzen, opvattingen en mogelijkheden
- steeds betere beslissingen kunnen nemen op het gebied van relaties en seksualiteit.
Tijdens een bouwoverleg worden deze lessen door de leerkrachten met elkaar voorbereid. Elke groep geeft gemiddeld zeven lessen seksuele ontwikkeling.
Tijdens de lessen talentontwikkeling is er ook veel aandacht voor SEL, vooral op het gebied van samenwerken/afspraken maken etc.
Sociale redzaamheid (1 uur)
In de ochtend wordt elke dag 15 minuten buitengespeeld. Als dit vanwege het weer niet kan, spelen de kinderen in de groepen. Aangeleerde sociale vaardigheden worden tijdens het buitenspel in de praktijk geoefend en toegepast. Vaak gaat 1x per week op aan lopen naar de gym.
Gezond gedrag/samen eten/sociale vaardigheid/burgerschap
Tijdens de lunch eten de kinderen en de groepsleerkracht met elkaar in de groep. Daarbij is er aandacht voor sociaal en gezond gedrag.
Talentontwikkeling (1½ uur)
2 x 45 minuten per week. Talentontwikkeling heeft twee componenten:1. waar zijn de kinderen goed in en waar willen ze zich meer in verdiepen2. welke vaardigheden hebben ze nodig (voor de toekomst) en waar hebben ze extra oefening/tijd/instructie voor nodig.
Met talentontwikkeling willen we:
- dat de kinderen leren door te doen- hun betrokkenheid en welbevinden vergroten, zodat er minder gedragsproblemen zijn en dit ook zichtbaar wordt in hogere resultaten
- de kinderen leren de basisvaardigheden toe te passen in de praktijk en hun vaardigheden aanbieden die zij nodig hebben om goed de stap naar het voortgezet onderwijs en de maatschappij te kunnen maken. Denk hierbij aan doelen stellen, plannen, problemen oplossen, computervaardigheden en sociaal-emotionele vorming.
- de kinderen meer eigenaar maken van hun leerproces door met hen te praten over welke vaardigheden ze verder willen verdiepen om hun doel (wat willen ze worden) te kunnen behalen.